بازی نهنگ آبی، بازی‌های رایانه‌ای برای نسل‌های آینده

بازی نهنگ آبی enahang

ما در زندگی کلی کارهای تکراری انجام می‌دهیم که در بازی هم همان کارها را می‌کنیم. مزیت بازی‌ها از این جهت این است که می‌توانند فکری باشند، و هر وقت هم خواستیم آن‌ها را کنار بگذاریم و به زندگی عادی بپردازیم. همان‌طور که ممکن است بخواهیم گاهی فیلم و سریال ببینیم، گاهی هم به جهت خاطره‌انگیز بودن بازی و فضای فیلمی که قبلا آن را دیده‌ایم شاید بخواهیم کمی در فضایی دیگر به جز آن فضایی که در آن هستیم بازی کنیم.

بازی های رایانه‌ای هم مانند بازی‌هایی مثل بازی حل جدول روی کاغذ می‌توانند باعث افزایش تمرکز، بهبود وضعیت گفتار درمانی، آموزش زبان‌های خارجی، افزایش هدف‌مندی یا مسئولیت‌پذیری، افزایش تلاش، افزایش پیوندهای خانوادگی، یادگیری استراتژی‌های رفتاری، افزایش نگاه جامع و کلی‌نگری شوند. این بازی می‌تواند به جز صفحه‌ای مانند صفحه کاغذ در فضایی بیشتر از دو بعد اجرا شود. اگر رقابت بازی بین افرادی تعریف شود که در شبکه با هم در ارتباطند، این بازی، بازی شبکه‌ای تعریف می‌شود.

افزایش روحیه جمع‌پذیری از طریق بازی شبکه‌ای می‌تواند باعث شود که همه به دنبال یک موضوع بروند و همه در مورد آن صحبت کنند و باعث می‌شود وجه اشتراکی با هم داشته باشند.

مضرات بازی می‌تواند خستگی چشم‌ها بشود، تحرک شما را کم کند و در صورت اعتیاد به بازی باعث افسردگی شود. اما همین مضرات هم توسط بازی‌سازان با فناوری روز می‌توانند برطرف شوند.

کسانی که بازی‌های رایانه‌ای را تقبیح می‌کنند و ساعت‌ها درباره مضرات بازی‌های رایانه‌ای قلم فرسایی می‌کنند در مرحله اول با دنیای کودکان بیگانه‌اند. در مرحله دوم با دنیای روز بیگانه‌اند. خیلی وقت هست که مساله کم‌تحرکی بازی های رایانه‌ای و افسردگی بازی در آن حل شده است.

بازی نهنگ آبی (Blue Whale) که ای‌نهنگ آن را رایج کرده است ابتکاری است که در پی انیمیشن‌های آن آمده است. این پویانمایی‌ها قبلا دیده شده‌اند و خیلی وقت‌ها کودکان در حین بازی صحنه‌های ابتکاری به وجود می‌آورند خودشان که تا آخر عمرشان در ذهنشان می‌ماند و اثر ماندگاری عمیقی دارد. ممکن است که در هیچ‌یک از آموزش‌های سنتی توسط خانواده و یا غیره به کودک منتقل نشود.
برای دانلود انیمیشن راه‌های مختلفی فراهم کرده‌ایم که دو نمونه از آن‌ها از اینجا قابل دسترسی است:
در دنیای آلوده امروز برخی ترجیح می‌دهند بچه‌ها در خانه بمانند و با استفاده از کنسول‌های بازی مسیری را طی کنند که به آن‌ها نشاط و حل مساله بیاموزد. خیلی وقت ها بازی‌ها به این صورت است که با کمک همدیگر بازی کنید؛ به همراه پدر، مادر و یا خواهر و برادر بازی را می‌گذارید.

حالت دیگری که در زندگی امروز وجود دارد این است که فرد در گوشی خود در کانال شبکه اجتماعی باشد، بچه هم در گوشی در کانال  خودش، که این اصلا خوب نیست. این موارد معمولا تذکر داده می‌شوند و خود بازی ساز و کارگردان پویانمایی و حتی والدین بچه‌ها این‌ها را می‌دانند و باید برای نسل بعدی مراقبت شوند.

تصویر درخت زندگیدرخت زندگی، اثر کلمیت

هربار که صحبت از هر چیز نویی در هر جامعه می‌شود، برخی افراد که منافع خودشان را در آن زمینه در خطر می‌بینند خیلی وقت‌ها با آگاهی از مزایا و خوبی‌های آن پدیده نو، شروع به تخریب پدیده می‌کنند و تلاش می‌کنند تا آن را نابود کنند. زمینه جدیدی که بازی Blue Whale به وجود آورده است، نسل جدیدی از بازی‌های رایانه‌ای است که تلاش می‌کند تا از یکنواختی بازی‌های رایانه‌ای که معمولا وجود داشته جلوگیری شود. در نسل قدیم بازی‌های رایانه‌ای هربار کل ماموریت بازی و یا اهداف بازی انجام می‌شد، بازی تمام می‌شد و فرد دیگر سراغ آن بازی نمی‌رفت. چون می‌دانست چیز جدیدی در آن وجود ندارد. اما نسل جدید بازی‌های رایانه‌ای تلاش می‌کند تا بدون ارائه نسخه‌های جدید از بازی همواره خلاقیت و آشنازدایی بازی را حفظ کند تا بتوان هر بار با مراجعه به آن مراحل جدیدی را مشاهده کرد.