چطور نویسنده حرفه‌ای شویم؟

  • تصویر خواجه نصیرالدین طوسی، در حال نوشتن
    تصویر خواجه نصیرالدین طوسی، در حال نوشتن

بار امانت انسان خبری است که می‌دهد. گاهی اهمیت می‌یابد که این خبر چطور داده شود. شاید تا حالا زیاد تلاش کرده باشید که خبری چیزی بنویسید، ولی بعد از مدتی هم آن را رها کرده باشید. اما یک نویسنده خوب چطور می‌نویسد؟

نویسندگی با رعایت یک سری نکته شروع می‌شود و با انگیزه و پشتکار دوام می‌یابد. نوشتن در واقع تکرار یک سری تمرین است که با رعایت این نکات دوام می‌یابد:

1- آنچه باعث حواس پرتی می‌شود را از خود دور کنید.

2- به آنچه می‌خواهید بنویسید فکر کنید.

3- به چه کسی می‌خواهید بنویسید؟

4- طوفان فکری برای ایده‌های خود ایجاد کنید.

5- هرچه به ذهنتان می‌رسد بنویسید

6- سعی نکنید زیبا سازی کنید و فقط بنویسید

7- اکنون زیباسازی کنید

8- جمله‌ها را به خوبی آغاز کنید.

9- از غلط یاب و نرم‌افزارهای ویرایشی کمک بگیرید

10- از یک دوست بخواهید ویرایش کند

11- تغییرات لازم را انجام دهید

12- آن‌را منتشر کنید.

 موارد بالا نکات کلی نوشتن هستند. اما آیا این‌ها برای یک نویسندگی حرفه‌ای کافی هستند؟

نوشتن زیاد، البته از انسان نویسنده نمی‌سازد. در حال حاضر ربات‌ها در رقابت با انسان‌ها می‌نویسند و با یادگیری ماشین چندان تصادفی هم نمی‌نویسند. اما، هر روز نوشتن کمک می‌کند محتوای بیشتری در اختیار داشت.

نويسنده با خواندن، انديشيدن و نوشتن، به آفرينش فكري خود دست مي‌يابد. از طرفی تنها تکيه بر نوشتن، بدون شناخت قواعد و رموز و آداب نگارش، نویسنده راه به جايي نمي‌‌برد. قلم روان یک نویسنده حکم دارایی او را دارد، و باید آن را تقویت کرد. گاهی لازم است برای رساندن مفهومی از مبالغه استفاده کرد. گاهی به جان‌بخشی نیاز است، و گاهی لازم است نکته مدنظر نویسنده در پس نوشته به طور غیرمستقیم بیان شود، و همه این‌ها می‌رساند که هنگامی که مخاطب انسان باشد، نویسنده حرفه‌ای نکات بیشتری را لازم است در نظر بگیرد.

مخاطبان، گاهی بقدری اهمیت می‌یابند که در دنیای تجارت و سیاست، هرکاری می‌کنند تا آثار پرفروش‌تری عرضه کنند. در چنین دنیایی گاهی به جای یک نویسنده حرفه‌ای با گروهی از نویسندگان تحت یک نام در رقابت هستیم. در جایی نویسندگی بقدری اهمیت می‌یابد که نویسنده لازم می‌بیند با آثار خود زندگی کند. در یک حالت کلی، نويسندگي به موضوع جذاب و مهمي به نام استراتژي محتوا گره خورده است. اما بخش خوب ماجرا این است که در دنیای امروز استانداردهای یک نوشته خوب تقریبا شناخته شده‌اند. برای دانستن این استانداردها، کافی است سری به کتابخانه‌ها بزنیم و چند نمونه کتاب خوب را به عنوان نمونه نگاه کنیم. تعداد صفحات زیاد، انسجام، ارتباط معمایی یک قسمت به قسمت دیگر در کتاب‌های رمان به خوبی در این کتاب‌ها دیده می‌شود. اخیرا تعداد جلد کتاب بالا نیز که دوره‌ای در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند به استانداردها اضافه شده است. حتي اگر با استعدادترين نويسنده جهان هم باشيد بالاخره قريحه يک جايي ته مي‌کشد، و داشتن یک استراتژی خوب و با برنامه در رعایت استانداردها می‌تواند گره‌گشا باشد.

در تمام این موارد یک نکته به خوبی به چشم می‌خورد و آن توجه بیشتر نویسندگان بر بخش ویرایش کتاب است. بسیار دیده شده است که نوشته‌ای خوب منتشر می‌شود، ولی به خاطر توجه نکردن به مخاطب و عدم ویرایش درست کتاب، مخاطب و جایگاه خود را نتوانسته است پیدا کند. این بخش، شاید سخت‌تری بخش کار باشد. زیرا، ویرایش متناسب با مخاطب شاید ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان ببرد، آن هم زمانی که قرار است کتاب در حجم بالای تعداد صفحه کتاب نگارش شود. در این صورت نوشتن پرهزینه می‌شود، و گاهی نویسندگان حرفه‌ای با گروه ویراستاری خود به جای یک حامی مالی مانند کارگردانان رسانه‌های پرمخاطب از گروه‌های نویسندگان و ویراستاران کمک می‌گیرند.